31 marca 2017

Jak (nie) stracić (głowy) na wadze ?!

Ile ważysz ?
Ile straciłeś lub straciłaś na wadze ?
Jak stracić na wadze ?

Takie pytania najczęściej pojawiają się w kontekście odchudzania czy modelowania sylwetki. I są bardzo błędne. O ile nie masz do zrzucenia 10+ kilogramów to na prawdę waga (kilogramy) jest nawet nie drugo a nawet trzecio rzędnym aspektem.

Przyjmijmy najpierw że faktycznie chodzi nam o odchudzanie, bo modelowanie sylwetki to dużo więcej niż spalanie tkanki tłuszczowej. Jak już zdecydowaliśmy się wytapiać tłuszczyk to robimy drugi podział – ile mamy tak faktycznie tego nadmiaru smalczyku ? Jeśli ponad 5 kg (takie luźne założenie) to faktycznie chodzi nam o mądre spalanie tłuszczu, jakie to jest opiszę w osobnym artykule niebawem. Jeżeli poniżej tych umownych 5 kilogramów to możemy mówić raczej o modelowaniu lub rekompozycji ciała. Typową redukcję, czyli spalanie tłuszczu też omówimy sobie nieco później. Teraz będzie o tym co możemy zrobić jeszcze przed wakacjami 🙂

Rekompozycja czyli modelowanie sylwetki.

Najczęściej powodem i motywem takich działań jest estetyka, atrakcyjność ciała. Mówimy tu o nadmiarze do około 5 kg tłuszczyku do idealnej sylwetki (!! nie wagi!!). Przy założeniu że nie jesteśmy zawodnikami sportów sylwetkowych, to zupełnie inna kategoria działań i inne podejście, którego amatorom absolutnie nie polecam.

Czyli chodzi nam o wygląd… a czy wiemy jak wygląda tłuszcz a jak mięśnie ?

Stracić na wadze czy zastąpić tłuszcz mięśniami ?

Obraz za http://fivesistersproject.pl/?attachment_id=325

Różnica w objętości jest ogromna. A to oznacza dla nas dokładnie to że jeśli zamienimy 5kg naszego tłuszczyku w mięśnie to dużo stracimy na ogólnej objętości ciała jednocześnie nadając mu dużo atrakcyjniejsze kształty. Tak Panie i Panowie. Zgrabnej damskiej pupie kształt nadają mięśnie, to samo tyczy się ud a nawet ramion. Panowie – seksowny sześciopak to nie tylko brak tłuszczu ale też pękate mięśnie pod skórą. Zapytajcie też swoich partnerek czy koleżanek jakie męskie pośladki im się podobają…

Ponadto każdy kilogram mięśni (u człowieka) na samą regenerację spala codziennie 50KCal. co oznacza dla 5kg dodatkowych mięśni 250KCal na plus do dziennego budżetu. Czyli tyle co przeciętne drugie śniadanie.

Dla lepszej wizualizacji zobacz porównanie jeszcze dwóch sylwetek

zamiast stracić na wadze, zyskała i wygląda tylko lepiej

Zdjęcie za https://sophieologie.me/2013/09/26/1200-calories/

A tutaj przed i po 2 miesiącach lekkiego „masowania” – po lewej w klapkach ( 😉 ) przy wadze 92kg po prawej już bardziej „elegancko” przy wadze 95kg.

forma na 22.01.2017zyskać na wadze stracić na tłuszczu

Przyrost wagi jak widać po liczbach minimalny, efekt za to znaczący. Sylwetka mimo skupienia się na budowaniu muskulatury jest bardziej wyrzeźbiona a mięśnie bardziej wyraźne. Sama zaś waga wskazywałaby raczej na niewielki przyrost tkanki mięśniowej, co przy wadze trenującego nie powinno być aż tak zauważalne.

Dlatego właśnie zawsze w pracy z klientami kieruję się minimum 3 metodami pomiaru postępów. Najczęściej są to pomiary centymetrem, zdjęcia i dopiero jako trzecia waga. W zależności od celów jakie założymy sobie z klientem stosuję też testy (sprawnościowe, motoryczne, wydolnościowe i siłowe) lub pomiary grubości fałdów skórno tłuszczowych kaliperem cyfrowym. Także odchudzać się to nie koniecznie stracić na wadze 🙂

Mam nadzieję że ten artykuł okazał się pomocny i pokazał trochę inną perspektywę na modelowanie sylwetki. Jeśli tak jest to nie pozostawaj proszę obojętny, podziel się nim ze znajomymi, „zalajkuj” daj łapkę w górę lub w jakikolwiek sposób wyraź swoje zadowolenie. Na przykład tutaj:

https://web.facebook.com/FitCoachPL/

Z góry za to dziękuję.

Powodzenia w budowaniu wymarzonej sylwetki ! 🙂